Deze voorjaarsvakantie doe je mee aan live wetenschappelijk onderzoek in de tentoonstelling Zeker Weten?!

Vanaf de voorjaarsvakantie: live wetenschappelijk onderzoek in expositie Zeker Weten?!

Kerkrade, 16 februari 2023  –  Deze voorjaarsvakantie doe je in Discovery Museum in Kerkrade mee aan live wetenschappelijk onderzoek in de tentoonstelling Zeker Weten?!

Vanaf 18 februari, de start van de voorjaarsvakantie in de regio zuid, kunnen bezoekers van Discovery Museum in het museum deelnemen aan wetenschappelijk onderzoek. Dat vindt plaats in het Onderzoekslab van “Zeker Weten?!”, de expositie die helemaal draait om nieuwsgierige vragen en wetenschappelijk onderzoek. Studenten van de Faculteit Psychologie en Neurowetenschapen van de Universiteit Maastricht onderzoeken in het museum hoe goed mensen gezichten kunnen herkennen in hun onderzoek naar de betrouwbaarheid van ooggetuigen. Door deel te nemen aan een echt wetenschappelijk onderzoek ervaren bezoekers “aan den lijve” hoe wetenschappers te werk gaan, iets dat ze al doende ook ontdekken in de expositie “Zeker Weten?!”.

Ben jij een goede ooggetuige?

Onder supervisie van rechtspsycholoog dr. Melanie Sauerland voeren studenten van de Universiteit Maastricht onderzoek uit naar de betrouwbaarheid van ooggetuigen. Hoe goed zijn mensen in gezichtsherkenning wanneer hen gevraagd wordt de dader van een (in het geval van het onderzoek fictief) misdrijf te herkennen? De uitkomsten van het onderzoek kunnen van belang zijn in onderzoek naar de daders van echte misdrijven. Voor de studenten en de universiteit biedt het doen van onderzoek in de tentoonstelling een uitgelezen kans mensen op een laagdrempelige manier te betrekken bij wetenschappelijk onderzoek. Normaal moet de Universiteit een campagne beginnen om mensen te attenderen op het onderzoek en ze te overtuigen om deel te nemen. Discovery Museum heeft als culturele instelling al duizenden bezoekers per maand, die bovendien geïnteresseerd zijn in wetenschap en techniek en daardoor vaker bereid zijn deel te nemen aan deze activiteit.

Bezoekers van alle leeftijden kunnen deze voorjaarsvakantie in Discovery Museum in Kerkrade mee doen aan live wetenschappelijk onderzoek in de tentoonstelling Zeker Weten?! Het onderzoek wordt in het Onderzoekslab, een onderdeel van de expositie “Zeker Weten?!”, uitgevoerd. Jonge deelnemers ontvangen na afloop een ooggetuige-diploma. Bezoekers aan Discovery Museum kunnen gedurende hun bezoek deelnemen aan het onderzoek, dit duurt ongeveer 20 minuten en vooraf aanmelden is niet nodig.