Discovery Museum weer open voor publiek

Kerkrade, 26 januari 2022 – Discovery Museum te Kerkrade is weer helemaal klaar voor een heropening. Het museum werd in november 2021 nog uitgeroepen tot meest kindvriendelijke museum van Nederland 2022, maar moest vrij snel daarna vanwege de toen geldende maatregels de deuren tijdelijke sluiten. Met een vernieuwd theater voor science shows, de exposities “Stad in de Steigers” en “Planet or Plastic”, de kunstinstallatie “Wavelengths’ van Thijs Biersteker en het vertrouwde, vaste aanbod staan medewerkers van het museum te popelen weer bezoekers te mogen ontvangen.

Afgelopen dagen is er hard gewerkt om alles in stelling te brengen om bij goed nieuws de deuren zo snel mogelijk weer te openen. Zo is het museum stukje bij beetje op een aangename temperatuur gebracht, is alles extra schoongemaakt, is er gezorgd dat alle interactieve onderdelen naar behoren werken en is de laatste hand gelegd aan de opknapbeurt die het Science theater tijdens de sluiting heeft ondergaan.

Bezoekers kunnen in Discovery Museum wederom al doende meer te weten komen over wetenschap, techniek, de aarde, innovatie en duurzaamheid. De expositie Stad in de Steigers (i.s.m. IBA Parkstad), waarin je als bezoeker in de rol van stagiair op een bouwplaats kruipt en zo ontdekt wat er komt kijken bij het bouwen van een stad, is te bezoeken. Ook het kunstwerk Wavelengths van kunstenaar Thijs Biersteker is nog te zien. Dit prototype laat zien hoe zwaartekrachtsgolven in essentie ontstaan. Biersteker maakte de interactieve kunstinstallatie in samenwerking met wetenschapper dr. Gideon Koekoek, assistant professor of physics aan Maastricht University, voor het project ‘Op dezelfde golflengte’ dat mede mogelijk gemaakt is door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Verder zijn natuurlijk ook de Expeditie, Schatkamer, het Aarde Theater, het Lab en vele andere vaste onderdelen van het museum te bezoeken, waarbij de geldende coronaregels in acht worden genomen.