Discovery Museum meest kindvriendelijke museum van Nederland

Kerkrade, 29 november 2021 – Discovery Museum in Kerkrade mag zich vanaf vandaag een jaar hét ‘Kidsproof Museum 2022’ van Nederland noemen. Dit is vanmiddag tijdens een digitale bijeenkomst vanuit Amsterdam bekendgemaakt. Het museum kreeg het hoogste rapportcijfer, gegeven door Museuminspecteurs, gemiddeld een 9,2. De ruim 3.000 Museuminspecteurs, kinderen tot en met 12 jaar, hebben in totaal bijna 8.000 inspecties gedaan, waarbij ze musea rapportcijfers geven én tips over wat er nog leuker of beter kan.

Over landelijk winnaar Discovery Museum schreef een enthousiaste Museuminspecteur dat: “je heel veel zelf kan doen. Bijvoorbeeld fietsen om stroom te maken, of met een hijskraan een blok verplaatsen, en tekenen. Maar het allermooiste was de film over de aarde vanuit ISS.” In totaal kregen maar liefst 65 musea gemiddeld een 8 of hoger. Die musea zijn in alle provincies te vinden, en mogen een jaar lang het predikaat Kidsproof museum voeren. Een overzicht van alle 65 kidsproof musea staat op Museumkids.nl. Ook voor de Museuminspecteur van het jaar is er een prijs. Die is deze keer gewonnen door Silvy (12) uit Wassenaar.

“We zijn heel blij en trots op het winnen van deze titel, zeker gezien de moeilijke tijd die alle musea achter de rug hebben,” zegt directeur Hans Gubbels, die de prijs deze middag in Amsterdam in ontvangst heeft genomen. “Dat we deze titel gewonnen hebben, is vooral te danken aan onze medewerkers, die bezoekers ontvangen en enthousiasmeren met workshops, shows, begeleiding en informatie.”

Na de uitreiking van de Museumkids Awards vandaag is meteen het 11e inspectieseizoen gestart, dat tot en met 30 oktober 2022 loopt.

De MuseumKids Awards zijn dit jaar voor de 10e keer uitgereikt. Drie keer eerder ging de titel voor meest kidsproof museum van Nederland naar Kerkrade. Het overzicht met alle Kidsproof musea staat op museumkids.nl. Museumkids is een initiatief van de Museumvereniging en brengt de jongste generatie, en daarmee ook hun (groot)ouders, in contact met museale collecties door het hele land. De waardering die Museuminspecteurs uit het hele land hebben gegeven, maakt duidelijk wat ze van de activiteiten vonden, of ze iets nieuws geleerd hebben, of de medewerkers aardig waren en wat ze zelf aan het museum zouden veranderen.