Tarza and Jane Latex Fashion

Tarza and Jane Latex Fashion

  • Fabian Seibert
  • Over de maker 

    Fabian Seibert studeerde op de Maastrichtse kunstacademie product- en sieraadvormgeving. Naast zijn ontwerppraktijk via de bedrijven Sülzkotlett en Graf Seibert geeft hij les bij diverse designopleidingen en is hij actief in het Euregionale design netwerk. Zo organiseert hij de jaarlijkse Hello Designer Tour Euregio Maas-Rijn en geeft hij professionaliserings-workshop voor jonge ontwerpers. 

    Waarom mode duurzamer moet worden 

    Duurzaamheid krijgt in de modewereld steeds meer aandacht. Terecht, als we ons voor ogen houden dat deze branche voor tien procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen verantwoordelijk is en dat ongeveer veertig procent van de geproduceerde kleding niet verkocht wordt en daarom vaak bij het afval belandt.  

    Nieuwe wegen 

    Het kan anders, het kan beter. Dat bewijzen onder andere deze ontwerpers en initiatieven: 

    • Claudy Jongstra (Roermond, 1963) is een wereldwijd gevraagde ontwerpster voor behang, wandtapijten en talrijke toepassingen van vilt. Op het Friese platteland heeft zij een boerderij en werkplaats waar zij haar eigen schapen houdt, de wol natuurlijk verft en tot vilt verwerkt. Haar werken worden wereldwijd toegepast, van penthouses in Las Vegas tot het beroemde MoMA in New York, van het Catshuis en de Parijse catwalks tot het Italiaanse designmerk Cappellini.  
    • De Fashion Makes Sense Award van Festival Fashionclash in Maastricht. De onderscheiding is bedoeld voor jonge makers die zich toeleggen op duurzaam mode ontwerpen. Veel genomineerden van de award van 2021 gebruiken recycling of upcycling voor hun collecties. Recycling is het opnieuw gebruiken van materialen. Upcycling is het hergebruik van een materiaal waarbij de gerecycleerde grondstof zuiverder is dan de oorspronkelijke grondstof. De ontwerpers geven bijvoorbeeld een nieuw leven aan oude legeruniformen of plastic zakken. Ook vaak genoemd wordt het werken met zogenaamde dead stock fabrics. Dat zijn restpartijen die met name bij de grote bedrijven in de mode-industrie ontstaan. Zij kopen grote partijen stof in zonder precies te weten hoe goed een bepaald kledingstuk gaat lopen bij de klanten. Hierdoor ontstaat dead stock (dode voorraad) waarmee niets wordt gedaan en die uiteindelijk bij het afval belandt.  

    Lees- en kijktips 

    • In dit artikel heeft de BBC de veelvuldige problemen van de mode-industrie én ook diverse oplossingen bij elkaar gebracht.
    • Een essay van José Teunissen over de problemen van het huidige modesysteem. Zij schreef de tekst ter gelegenheid van de expositie Fashion Data in 2016 in Het Nieuwe Instituut in Rotterdam.
    • Een interview met de Brabantse ontwerpster Monique van Heist die met haar modelijn Hello Fashion bekend werd. Bij haar zit de duurzaamheidsgedachte vooral in het ontwerp.  

    Naar het overzicht