Continium uitgeroepen tot hét Kidsproof Museum van Limburg 2021

Kerkrade, 16 november 2020 – Continium discovery center te Kerkrade is vanmiddag tijdens een online ceremonie uitgeroepen tot hét kidsproof museum 2021 van Limburg. Continium is uit de beoordelingen door Museuminspecteurs – kinderen tot en met 12 jaar die musea hebben beoordeeld op kindvriendelijkheid – voor Limburg als beste uit de bus gekomen. Via de website Museuminspecteurs.nl, een initiatief van de Nederlandse Museumvereniging, kunnen kinderen een jaar lang musea die zij bezocht hebben beoordelen op verschillende aspecten.

Vanwege de coronapandemie zijn de prijzen deze keer uitgereikt in een online ceremonie aansluitend op een webinar van de Museumvereniging over kinderen en musea. Directeur van de Museumvereniging Mirjam Moll maakte samen met moderator Aldith Hunkar de winnende musea bekend. Van alle musea in Nederland mogen 52 musea het predikaat kidsproof dragen. Van iedere provincie is ook een provinciewinnaar uitgeroepen. Sinds de prijs voor de eerste maal werd uitgereikt in 2012 is Continium ieder jaar in de prijzen gevallen (met uitzondering van 2015 toen vanwege verbouwing niet werd meegedongen) voor de provinciale en/of de landelijke titel. In andere provincies is dit meestal niet het geval, zoals Mirjam Moll deze middag tijdens de uitreiking opmerkte: “Het komt zelden voor dat een museum de provinciale titel meerdere jaren op rij behaald.” De landelijke titel gaat voor 2021 naar Museum Helmond.

Continium is heel erg blij met het winnen van de titel hét Kidsproof Museum van Limburg 2021. Directeur Hans Gubbels: “Zeker dit jaar is dit voor Continium de mooiste prijs die we kunnen winnen. Door de pandemie maken we als museum een pittige tijd door met een grote reorganisatie en periodes van gedwongen sluiting. Voor alle medewerkers is het dan ook een enorme opsteker dat zóveel kinderen ons waarderen, daar doen we het voor. We zijn supertrots!”

Meer dan 10.000 jeugdige Museuminspecteurs hebben het inspectierapporten ingevuld van verschillende Nederlandse musea op museuminspecteurs.nl. De Museuminspecteurs en de verkiezing zijn een initiatief van de Nederlandse Museumvereniging om museumbezoek onder kinderen te stimuleren. De inspecteurs beoordelen de musea aan de hand van verschillende aspecten: wat is er te doen en te leren, wat is er speciaal voor kinderen en hoe was de service.