Revolutie Aarde staat op uitbreken in Discovery Museum

Op zaterdag 16 december 2023 opent in Discovery Museum de bijzondere, nieuwe beleving ‘Revolutie Aarde’: een unieke walkthrough experience, waar iedereen vanaf 6 jaar de schoonheid én kwetsbaarheid van de aarde kan ervaren. Bezoekers ondervinden de onmiskenbare invloed van de mens op onze planeet en komen oog in oog te staan met de toekomst. De belevingstour is een indringende ervaring, die de gevolgen van vele eeuwen industriële revoluties zichtbaar maakt. Bezoekers gaan ook gezamenlijk aan de slag met uitdagingen die het tij nog kunnen keren, want of de toekomst rooskleurig is, is aan ons. Het is tijd voor Revolutie Aarde!

Toekomst voor je neus
Bezoekers beginnen Revolutie Aarde honderden jaren terug in de tijd en reizen mee met de ontwikkeling van de mensheid; van de ene industriële revolutie naar de volgende. De vooruitgang lijkt grenzeloos, maar laat ook haar sporen op de aarde na. Wat de gevolgen kunnen zijn voor de toekomst, wordt duidelijk wanneer die toekomst ineens voor de neus van de bezoekers staat. Hand in hand met die toekomst werpen bezoekers vanaf grote hoogte een blik op de schoonheid van de aarde, maar ook minder fraaie aspecten zoals plastic soep, ontbossing en droogte, komen in beeld.

Gamen voor de aarde
Het futuristische, immersieve ontdeklandschap, dat bezoekers vervolgens betreden, verbeeldt een mogelijke, dystopische toekomst. Via interactieve games krijgen bezoekers de kans invloed uit te oefenen op het toekomstige landschap. Des te beter ze samenwerken, des te rooskleuriger de vooruitzichten voor de toekomst én des te kleurrijker de omgeving wordt. In de ‘Reflectieruimte’ bekijken bezoekers tot slot een film die hun impact in zowel de digitale, als de echte wereld samenvat. Een spoken word van artiest Justin Samgar, versterkt door pakkende filmbeelden, benadrukt de kracht van juiste keuzes nú voor het bewerkstelligen van een positieve verandering voor de toekomst.

Traantje wegpinken
Revolutie Aarde is een beleving voor het hele gezin, die de invloed van de mens op de aarde op indrukwekkende wijze zichtbaar maakt. Tegelijkertijd brengt de ervaring de hoopvolle boodschap dat het binnen ons handbereik ligt nog voor een omwenteling te zorgen, wanneer we de handen ineen slaan. De aanleiding voor het ontwikkelen van Revolutie Aarde was de behoefte aan een handelingsperspectief bij bezoekers na het zien van de vroegere filmbeleving Earth. Hans Gubbels, algemeen directeur van Discovery Museum: “Door bewustwording te koppelen aan urgentie, verbinding en praktische ideeën, denken we aan die behoefte aan handelingsperspectief te voldoen. Kennis alleen is vaak niet voldoende om tot actie over te gaan. Door de huidige stand van zaken en mogelijke acties en gevolgen te verbeelden, denken we die impact wel te kunnen maken. De reacties van de bezoekers van een aantal testgroepen spreken wat dat betreft al voor zich: mensen die een traantje wegpinken na afloop of hun kinderen een extra knuffel geven; er wordt iets geraakt.”

Praktisch
Revolutie Aarde is een nieuw, vast onderdeel van Discovery Museum en is te bezoeken vanaf zaterdag 16 december 2023. De interactieve ervaring is geschikt voor bezoekers van 6 jaar en ouder (kinderen onder begeleiding van een volwassene) en is tijdens openingsuren meerdere malen per dag te beleven. Vanwege de bijzondere aard van de ervaring, kunnen tegelijkertijd maar 30 personen per rondgang deelnemen, waardoor een toeslag van €3,00 per persoon boven op de reguliere toegangsprijs wordt gevraagd. Tickets voor een bezoek aan het museum met een toeslagticket voor Revolutie Aarde kunnen vanaf nu geboekt worden via discoverymuseum.nl en vanaf 16 december ook aan de kassa in het museum.