Reststromen MKB brandstof voor studenten: Wanderful.stream start Euregionale bootcampweek

Wanderful.stream, het Europese Interreg-project waarin – met hulp van design, technologie en business development – reststromen vanuit het MKB een nieuwe bestemming krijgen, start op maandag 18 oktober met een Euregionale Bootcamp-week. Zowel in Nederlands en Belgisch Limburg, als in Wallonië buigen studenten met verschillende achtergronden zich drie dagen lang over uitdagingen van het lokale MKB. De inzet? Nieuwe concepten bedenken voor hun reststromen. In Nederlands Limburg gaan in Discovery Museum zes teams tijdens de bootcamp aan de slag met uitdagingen van bedrijven als het MECC en Abbott.

Multidisciplinaire visie op circulaire economie
Wanderful.stream is een Interreg Euregio Maas-Rijn-project met een heel duidelijke, multidisciplinaire visie op circulaire economie: kleine en middelgrote bedrijven in de Euregio helpen om slimmer om te gaan met reststromen. “Door reststromen als grondstof aan te wenden, of door er nieuwe toepassingen voor te bedenken”, zegt Sara Gilissen, projectmanager van Wanderful.stream. “Hiervoor brengen we experts samen op het vlak van technologie, design én business development die we in trajecten begeleiden en ondersteunen.” Deze aanpak is niet enkel voorbehouden voor MKB-innovatietrajecten en de professionals. Nee, ook bij studenten legt dit Interreg-project de kiem voor interdisciplinair samenwerken, meer design thinking én oog voor duurzaamheid en meer circulaire economie.

20 oktober: start driedaags Bootcamp in Nederland
In de drie regio’s brengt Wanderful.stream vanaf 18 oktober groepjes studenten bijeen die zich tijdens de Bootcamp drie dagen lang buigen over uitdagingen van een lokaal mkb. De regio Belgisch Limburg bijt het spits af en start op maandag 18 oktober, op dinsdag 19 oktober volgt Wallonië en op woensdag 20 oktober start de Bootcamp in Discovery Museum, Kerkrade. Discovery Museum organiseert de Nederlandse editie in samenwerking met CHILL, de andere Nederlandse partner in Wanderful.Stream. In Discovery Museum gaan zes teams aan de slag met uitdagingen van bedrijven als MECC Maastricht en Abbott. Na het analyseren van de problemen en het afbakenen van de uitdagingen, worden op de tweede dag ideeën gegeneerd. De beste ideeën werken de studenten uit tot concepten. Dag drie van de Bootcamp is dan de dag van de waarheid. Dan werken de studenten samen aan hun presentaties. In de middag pitchen zij de concepten aan elkaar én aan een jury.

Meer dan studentikoze ideeën
En wat dan? “Of het verder reikt dan wat studentikoze concept-ideetjes? Jazeker,” spreekt Sara Gilissen uit ervaring. “Dit wordt onze tweede Bootcamp-ronde met Wanderful.stream. De vorige Bootcamp vond door de coronapandemie volledig digitaal plaats en toch zijn daar dusdanig veel overtuigende concepten uit voortgekomen dat er intussen zo’n 10 zijn uitgegroeid tot een volwaardig innovatietraject. Dat overtrof alle verwachtingen én stelt de ambities voor deze jaargang alvast nog scherper.”

Euregionale slotceremonie op 9 november
Het is uiteraard uitkijken naar wat de Euregionale Bootcamp gaat genereren aan concepten. En waartoe de samenwerkingen met verschillende bedrijven zou kunnen leiden. De beste van de beste teams uit elke regio zullen overigens doorstomen naar een Euregionale slotceremonie op 9 november. Tijdens dit online event mogen ze hun concept-pitch herhalen voor een internationale jury. Het Interreg Euregio Maas-Rijn-project gelooft sterk in het opheffen van barrières. Innovatie verlegt grenzen, én ook studenten en hun opleidingen worden daartoe gestimuleerd.

Samenwerking tussen onderwijs, design(cultuur) en economie
Wat Wanderful.stream als Interreg Euregio Maas-Rijn-project wil doen in een tijdsspanne van drie jaar, gebeurt in deze Bootcamp in drie dagen. Onderwijs, design(cultuur) en economie meer met elkaar laten samenwerken en meer van elkaar laten leren. Met wetenschappers en onderzoekers van UCLL tot (chemische) innovatie-experts van het Chemelot Innovation and Learning Labs (CHILL), business developers van organisaties als POM Limburg (B) en EKLO in Wallonië tot design-expertise vanuit Design Wallonie en Z33 Huis voor Actuele Kunst, Design en Architectuur. Met het oog op meer circulaire economie is dit zowel op grote als kleine schaal de toekomst.

Meer informatie over Wanderful.Stream vind je op de website.