De reden dat je vandaag de dag op ontdekking kunt in Discovery Museum heeft alles te maken met de stormachtige industriële ontwikkeling van Kerkrade en het omringende gebied. In de 19e eeuw werd hier op steeds grotere schaal steenkool gewonnen. Deze industrie maakte het gebied welvarend en technisch enorm ontwikkeld tot in 1974 de laatste kolen bovengronds kwamen.

Met die achtergrond opende in 1998 ‘Industrion – museum voor industrie en samenleving’. Hier werd het ooit zo grootste verhaal van de mijnen en industrie verteld in een brede context. Het museum barstte uit haar voegen tot een forse uitbreiding in 2015. Koning Willem-Alexander opende destijds het Museumplein met de drie instellingen Continium discovery center, Columbus earth theater en Cube design museum.

Discovery Museum heropende in april 2021 en is de nieuwste evolutie van het Museumplein. Hier komen wetenschap, techniek, aarde en design samen in een modern en breed georiënteerd museumconcept. Je vindt hier een wereld om te ontdekken (als je nieuwsgierig bent).