Tickets
MBO

MBO

Naast ons reguliere aanbod bieden we ook de mogelijkheid om een schoolbezoek uit te breiden met een passend aanbod. Breid een bezoek uit met een (of meerdere) van de onderstaande aanvullende activiteiten; buiten de kosten van het programma geldt €6,00 entree per leerling, tenzij anders vermeld:

Regulier aanbod

De Expeditie

De Expeditie bereidt leerlingen voor op de dag van morgen. Door te experimenteren op interactieve doe-stations worden ze aangespoord na te denken en een eigen mening te vormen. Zo ontdekken ze waar in de toekomst kansen en uitdagingen liggen en hoe deze kunnen worden gecombineerd met vaardigheden.

De Expeditie is onderverdeeld in de thema’s gezondheid, voeding, wonen, werk & vrije tijd en leren. Thema’s die voor iedereen herkenbaar zijn. Daarnaast wordt speciaal aandacht besteed aan energie, materialen en ICT. Je gaat aan de slag met de achterliggende wetenschap en technologie. Technologische ontwikkelingen van nu worden zichtbaar en begrijpelijk gemaakt.

Het bezoek aan de Expeditie kan aangevuld worden met een Ponskaart

Ponskaart

Wat is jouw mening?

De toekomst zit vol uitdagingen. Welke weg kies jij op weg naar de toekomst? Welke keuzes maak je? Gaan de wetenschap en nieuwe technieken de problemen waar we mee te maken hebben oplossen? Of moeten we andere keuzes maken? Anders gaan leven? Wordt het een combinatie van beiden? De student is aan zet! Verspreid over de Expeditie staat in elk themagebied een infozuil met stellingen. Ben je het eens met de stelling? Draai je ponskaart naar Ja of Nee als antwoord en pons het antwoord met een druk op de knop in je kaart. In het themagebied ontdek je door te doen meer informatie die je kan helpen om antwoord te geven op de stelling. Aan het einde van het bezoek aan de Expeditie kan de student de ponskaart uitlezen en ontdekken welke weg naar de toekomst is gekozen. De leerkracht kan achteraf de resultaten van verschillende studenten naast elkaar leggen en nabespreken.

Zeker Weten?! (wisselexpositie t/m voorjaar 2024)

Stap binnen in een levensgroot populairwetenschappelijk tijdschrift en ontdek door te experimenteren de antwoorden op vragen die we verzamelden onder bezoekers.

Waarom is de hemel blauw? Bestaat geluk? Wat is een zwart gat? Waarom eten mensen snotjes uit hun neus? Kunnen koeien en varkens samen kinderen maken? Waar hangt de ‘cloud’? Waarom stinken scheten? Je nieuwsgierigheid wordt getest. Nieuwsgierigheid en het stellen van vragen zijn immers de motor van alle kennis. Het antwoord op een vraag leidt vaak tot een nieuwe vraag. Ook wetenschappers zijn altijd op zoek naar antwoorden op een vraag. Zo zorgen nieuwsgierigheid en verwondering voor wetenschappelijke vernieuwing en doorbraken. Maar wetenschap hoeft niet direct tot resultaat te leiden. Wetenschap kan ook twijfel vergroten en nieuwe vragen opwerpen in plaats van ze te beantwoorden, dat is hoe de wetenschap werkt. Een expo vol ontdekkend en onderzoekend leren voor toekomstige wetenschappers en nieuwsgierige wereldburgers van morgen!

Schatkamer

Bewonder in de Schatkamer de topstukken van Discovery Museum!

De topstukken van de collectie hebben een speciale plek in het museum gekregen. In de Schatkamer vind je geen zeldzame schilderijen of dure juwelen, maar sleutelobjecten in de modernisering van ons leven. Op het eerste oog zie je stoommachines, stofzuigers en ouderwets aardewerk, maar deze collectiestukken vertellen stormachtige verhalen over revoluties: in fabrieken, ondergronds en in de huishoudens van heel Nederland.

In het open depot van Discovery Museum staat het neusje van de zalm tentoongesteld en nemen objecten je mee naar een andere plaats en tijd. Bewonder hier de pracht en praal van Maastrichts aardewerk, loodzwaar gereedschap waarmee diep onder Limburg steenkool werd gewonnen en de stoommachines die symbool staan voor de industriële revolutie.

Earth – Our Planet, Our Home

Een kleine blauwe knikker, zwevend in een oneindige zwarte ruimte. Dat is onze aarde, ons thuis. Deze bol vol ongerepte schoonheid, wordt meer en meer gevormd door de mensen die er leven. Wat doen wij met onze wereld? Leerlingen kijken samen naar de aarde in zijn geheel,  in al haar schoonheid en kwetsbaarheid. Ze reizen mee naar ongekende hoogte en bewonderen de aarde zoals slechts 500 astronauten haar eerder zagen. Een blik die hun leven veranderd heeft. Een reis die ook leerlingen bewust zal maken van de kwetsbaarheid van onze planeet!

Hoort bij entreeprijs binnen regulieren tijden. Extra voorstelling: € 82,50 per groep (maximaal 180 personen per groep)

Aanvullend aanbod

Escape game Schatkamer

Gisteren is er in het museum ingebroken. Er zijn geen museumstukken gestolen, maar wel een van de prototypes van de geheugentapper. Hiermee kun je het geheugen van

objecten afluisteren.

Na een test bleek dat de overgebleven geheugentappers nog functioneren, maar dat ze gehackt lijken. Bij toeval is ontdekt dat er in het museum raadsels verborgen zijn. Door deze op te lossen kunnen codes worden ontdekt om per object het apparaat te resetten. De directie wil niet dat de diefstal en het bestaan van de geheugentapper bekend worden. Dus de politie inschakelen is geen optie. Via een privédetective is er een lijst met verdachten opgesteld. Wil jij ons helpen te ontdekken wat er is gebeurd en wie de dader is? Daarvoor moet je wel eerst de codes ontcijferen en de geheugens van onze collectiestukken aftappen. Deze escape game speelt zich af in de schatkamer van Discovery Museum. In kleine groepjes gaat de hele klas tegelijk op onderzoek. Elk groepje doet de opdrachten in een andere volgorde. Er zijn denk- en doe opdrachten. Puzzelend komen de studenten in contact met de erfgoedverhalen van de collectie van Discovery Museum: machines & motoren, steenkolenmijnbouw, glas & aardewerk en techniek van het huishouden. Na afloop wordt met een quiz getoetst welke verhalen indruk hebben gemaakt. Ontdekt de groep wat er in het museum gebeurd is?

  • 90 – 120 minuten
  • € 82,50 per groep – maximaal 30 personen per groep

Bamboo Bouwen

Sinds de oudheid bouwt de mens, steeds groter, steeds hoger, steeds mooier. Belangrijk om dit doel te bereiken is dat de constructie ook sterk en stabiel is. Het materiaal moet licht, sterk en gemakkelijk te verwerken zijn. Met bamboestokken en elastiek gaan de studenten in groepjes van vier aan de slag om een zo hoog mogelijke toren bouwen (zonder ladder!).

Na afloop wordt gekeken welke toren het hoogst is en daarbij wordt natuurlijk ook gelet op stabiliteit.

  • 60 minuten
  • € 3,95 p.p. maximaal 30 studenten – minimaal € 79,00 per groep

Bruggenbouw

We lopen of rijden er allemaal overheen: bruggen! In de gekste vormen en allemaal anders. Welk team van studenten bouwt de sterkste constructie die de test doorstaat? Na een korte introductie gaan de studenten zelf aan de slag. Ze overleggen hoe ze de verplichte overspanning van de brug gaan bereiken en uiteraard over hoe ze hem zo stevig mogelijk kunnen maken. Tijdens de bouw wordt volop geëxperimenteerd met technische eigenschappen van materialen, verbindingen en draagkracht. Het eindsignaal! Alle constructies worden getest op lengte en draagkracht. Welk ontwerp wint? Gezamenlijk stemt de groep vervolgens op de brug die daarnaast het mooist is vormgegeven.

  • 90 minuten
  • € 4,95 p.p. maximaal 30 studenten – minimaal € 99,00 per groep

Water Workshop

In Nederland verbruiken we dagelijks ongeveer 119 liter schoon drinkwater per persoon. Het komt uit de kraan, we drinken het, we spoelen het door de wc, vullen er het zwembad mee, besproeien het gras en douchen ermee. We vinden dat de gewoonste zaak van de wereld. Maar zo gewoon is dat niet. Veel mensen in de wereld moeten het dagelijks zonder schoon water doen. Dit gebrek aan water is voor miljoenen mensen levensbedreigend. Ook ons schone drinkwater is niet oneindig. In Limburg zijn drie watermaatschappijen. Samen zorgen ze ervoor dat er water uit de kraan komt, dat er waterbeheer is, grondwaterbeheer en dat we veilig zijn bij een tekort en een teveel aan hemelwater. Tijdens deze workshop in spelvorm  ontdekken studenten wat ze over ons water weten en wat ze zouden moeten weten.

  • 60 minuten
  • € 3,95 p.p. maximaal 30 studenten – minimaal € 79,00 per groep

Science Show

Verbazen, ontdekken, lachen en zelf een handje meehelpen; welkom bij de Science Show!

Studenten worden zelf onderdeel van wetenschap en techniek. Met leuke experimenten wordt er een link gelegd tussen het dagelijks leven en wetenschappelijke weetjes. Soms zijn

studenten toeschouwer, een andere keer spelen ze zelf de hoofdrol. Het onderwerp van de science show sluit aan bij de actuele wisselexpositie.

  • 45 minuten
  • € 82,50 per groep – maximaal 80 personen per groep

Informatie & reserveren

Openingstijden

Kijk op onze website voor de actuele openingstijden. Schoolgroepen die minimaal drie weken vooraf reserveren kunnen Discovery Museum vanaf 9.00 uur bezoeken.

Bereikbaarheid en vervoer

Discovery Museum is uitstekend te bereiken met de auto en het openbaar vervoer. Het ligt naast treinstation Kerkrade-Centrum en de bussen van Arriva stoppen voor de deur.

Previewbezoek

Kom en ontdek het museum om kennis te maken met ons aanbod en om uw schoolbezoek voor te bereiden. Dit kan met een gratis previewbezoek voor maximaal twee docenten per school per keer. Uw previewbezoek reserveert u vooraf.

Gezonde schoollunch

Maak de leerzame dag uit compleet met een lunch van ons restaurant die past binnen de richtlijnen van de gezonde school. De afdeling reserveringen voorziet u graag van meer informatie.

Eigen lunch?

Leerlingen kunnen meegebrachte etenswaren nuttigen in de daarvoor aangewezen ruimte.

Huisregels

Om een schoolbezoek goed te laten verlopen, hebben we een aantal huisregels opgesteld. Deze huisregels worden bij bevestiging van uw reservering meegestuurd.

Reserveringen

Schoolbezoeken boekt u via de medewerkers van Reserveringen. Zij geven u ook graag meer informatie en stellen, in overleg, het programma van het bezoek samen. De afdeling is bereikbaar van dinsdag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur.

T. +31 45 567 60 50

E. boekingen@discoverymuseum.nl

Meer informatie over andere schoolgroepen? Klik dan hier.