Lex Uiting start tijdens Museumweek met ontdekkingstocht door Discovery Museum

Kerkrade, 22 april 2021 – In aanloop naar de heropening van de musea ontdekt Lex Uiting vanaf vandaag iedere week een ander onderdeel van Discovery Museum in Kerkrade in de nieuwe serie ‘Lex Ontdekt’. In iedere aflevering krijgt Lex een tip van iemand, samen met diegene brengt hij vervolgens een bezoek aan een gedeelte van het museum. Zo reist hij in zes afleveringen het hele museum door en licht hij vast een tipje van de sluier op van wat bezoekers straks, zodra musea weer open mogen, in Discovery Museum kunnen zien en doen. De reeks start tijdens de landelijke Museumweek, waarin veel musea extra online activiteiten organiseren. ‘Lex Ontdekt’ is de komende zes weken te zien via de website en sociale mediakanalen van Discovery Museum. Iedere donderdag om 16:00 verschijnt een nieuwe aflevering. In de eerste aflevering gaat Lex samen met Saar op onderzoek uit in de Expeditie, de vaste presentatie van Discovery Museum, die onlangs nog volledig vernieuwd werd.

Vanwege de coronamaatregelen zijn musea nog gesloten. In Discovery Museum – de nieuwe naam van het cultureel complex op het Museumplein in Kerkrade dat eerder bekend stond onder de namen Cube, Columbus en Continium – is tijdens de sluiting gewerkt aan nieuwe exposities. Om toekomstige bezoekers vast een indruk te geven van al het nieuws in Discovery Museum is de serie met presentatie door Lex Uiting opgenomen.

In zes afleveringen staat telkens een ander onderdeel centraal. Iemand die dit in het verleden bezocht heeft of op een andere manier verbonden is aan het museum laat Lex het gedeelte van het museum zien. Zo ontmoet Lex in de aflevering over de expositie ‘Showroom Limburg’, waarin innovatief design met Limburgse roots centraal staat, designer Aline Gerards die hem meer vertelt over haar animaties die inzichtelijk maken wat het is te leven met een depressie. In andere afleveringen bekijkt Lex de filmbeleving ‘Earth, our planet, our home’ met bezoeker Marleen, die wil laten zien hoe indringend de ervaring is. Hij bezoekt de tentoonstelling Stad in de Steigers (een samenwerking met IBA Parkstad) samen met Stijn, wiens vader heeft meegebouwd aan de expositie. Medewerker Vilja leidt hem rond in de Schatkamer, waar de collectie van Discovery Museum tentoon staat. En een groepje kinderen laat hem zien wat er zoal gemaakt kan worden in het Lab.

In het huidige openingsplan van de Rijksoverheid staat de heropening van doorstroomlocaties binnen, waar musea onder vallen, onder stap 3, die nu gepland staat op 26 mei. Als de cijfers het tegen die tijd toelaten, is Discovery Museum er in ieder geval klaar de deuren weer te openen.