Leren programmeren om beter te leren lezen? Workshop voor leerkrachten

Als kinderen al op jonge leeftijd leren programmeren, opent dat nieuwe manieren om te leren. Zo blijkt programmeren de leesmotivatie en leesvaardigheid van kinderen te kunnen bevorderen. Ben je leerkracht en wil je meer weten over het inzetten van programmeren in de klas? Of zoek je naar manieren waarop je leerlingen kunt ondersteunen op het gebied van programmeren en lezen? Neem dan deel aan de workshop die Discovery Museum en de Open Universiteit aanbieden op 9 februari 2023.

Programmeren is een manier van denken

Het vergroten van de digitale geletterdheid en het leren programmeren gaat niet zozeer om het bijbrengen van de technische skills. Die zijn natuurlijk in de toekomst ook wel handig, maar het is niet het belangrijkste. Het belang zit ‘m vooral in de manier van denken die leerlingen aanleren. Leren denken als een programmeur helpt leerlingen aan technieken waarmee ze zelf complexe problemen van uiteenlopende aard kunnen oplossen.

Vier stappen

Succesvolle programmeurs blijken allemaal grofweg de volgende vier stappen te doorlopen: 1) het probleem daadwerkelijk begrijpen, 2) het onderverdelen in behapbare en kleinere ‘sub-problemen’, 3) samenwerken aan de oplossing, en 4) herhalen tot het probleem de wereld uit is. Het leren programmeren, het leren denken als een programmeur, brengt leerlingen competenties bij als creativiteit, veerkracht, zelfvertrouwen, teamwork en leesvaardigheid.

Workshop voor leerkrachten po en vo

Discovery Museum en Nardie Fanchamps van de Open Universiteit hebben de workshop ‘Educational Robotics & digitale geletterdheid’ ontwikkeld voor leerkrachten bovenbouw PO en onderbouw VO. In de workshop gaan ze aan de slag met het onderwijzen van programmeren en de bijbehorende denkwijze met behulp van educational robotics. Dit zijn programmeerbare robotsystemen waarmee kinderen al vanaf jonge leeftijd kunnen kennismaken met programmeren.

Kennismaken en ontwikkelingsgericht inzetten

De deelnemers aan de workshop maken kennis met verschillende fysieke vormen van educational robotics, online programmeeromgevingen en unplugged toepassingen. Aan de hand van de uitgangspunten van design thinking gaan ze vervolgens op een hands-on manier verder aan de slag met manieren om programmeren ontwikkelingsgericht in te zetten in het onderwijs. De inzichten die de deelnemers opdoen tijdens de workshop kunnen ze ook gebruiken in andere vak- en vormingsgebieden, bijvoorbeeld voor het verhogen van de leesmotivatie en de (technische) leesvaardigheid in het onderwijs. Zo blijft programmeren geen vak apart, maar kun je educational robotics inzetten in iedere les.

Aanmelden

De workshop vindt op 9 februari 2023 van 13.00 tot 17.30 uur voor de eerste keer plaats. Locatie is Discovery Museum in Kerkrade. Heb je interesse in deze workshop of wil je als team inschrijven? Neem dan contact op met Discovery Museum.