Discovery Museum in Kerkrade opent met drie nieuwe exposities

Kerkrade, 5 juni 2021 – Na bijna zes maanden lockdown, waarin Cube, Columbus en Continium zijn samengevoegd tot één vernieuwd museum, opende Discovery Museum in Kerkrade vandaag voor het eerst de deuren. De eerste bezoekers hebben genoten van een feestelijk onthaal met ballonnen, enthousiaste medewerkers, live muziek én een geheel nieuwe museumervaring. Met de opening van Discovery Museum opende tegelijk drie nieuwe, tijdelijke tentoonstellingen, die tijdens de lockdown zijn opgebouwd en ieder één van de thema’s beslaan, waar het museum zich op richt: Wetenschap & Technologie, Ontwerp en Aarde & Duurzaamheid. Het museum richt zich met haar tentoonstellingen en bestaande aanbod op een breed, nieuwsgierig publiek.

Stad in de steigers (i.s.m. IBA Parkstad)
De grootste nieuwe expositie is Stad in de Steigers. In deze 800 m2 grote expo steken kinderen en volwassenen hun handen uit de mouwen tijdens het bedenken, ontwerpen en bouwen van een stad. Spelenderwijs leren ze alles wat er bij gebiedsontwikkeling komt kijken. Zo ontdek je op een actieve manier de onderliggende structuren van Parkstad en maak je kennis met de projecten van IBA Parkstad.

National Geographic fototentoonstelling: Planet or Plastic?
In deze nieuwe tentoonstelling bekijken bezoekers een indrukwekkende verzameling journalistieke foto’s, ontwikkeld in samenwerking met National Geographic. Zo is plastic in al haar verschijningsvormen zien: van de productie tot gebruik en hoe we het overal op de wereld terugvinden als zwerfafval. De expositie toont ook foto’s hoe wetenschappers het probleem van plastic in kaart brengen en oplossingen bedenken voor de vervuiling van onze oceanen. De tentoonstelling wil aanzetten aan tot een bewustere omgang met plastic.

Showroom Limburg
De nieuwste editie van Showroom Limburg vormt een actuele dwarsdoorsnede van de creatieve sector in en uit Limburg. De eigentijdse, innovatieve ontwerpen in de expositie zorgen bijvoorbeeld voor de vereeuwiging van Chriet Titulaer, dat dementerenden over een kompas beschikken dat altijd naar huis wijst en dat een ziekte in essenbomen resulteert in duurzame meubels.

Nieuw, maar ook vernieuwd
Vorig jaar is de vaste tentoonstelling van Discovery Museum – gericht op het enthousiasmeren van met name kinderen voor wetenschap & techniek – volledig vernieuwd en nu te ontdekken als Expeditie. In het halfronde Aarde Theater speelt de film ‘Earth’, waarbij je als een astronaut op de aarde neerkijkt. Dan is er de Schatkamer, het volledig vernieuwde open depot van Discovery Museum. Tijdens de lockdown is Lex Uiting al een kijkje komen nemen naar alles wat er te beleven valt in Discovery Museum. Zijn reis is te volgen via de Facebook- en Instagram-pagina van het museum.

Tickets zijn te koop via discoverymuseum.nl. Een bezoek aan Discovery Museum is alleen mogelijk rekeninghoudend met de actuele coronamaatregelen.