Discovery Jeugd Colleges dit najaar in Discovery Museum

Voor kinderen tussen de acht en twaalf jaar die nieuwsgierig zijn en geïnteresseerd in wetenschap en techniek worden in het najaar de Discovery Jeugd Colleges georganiseerd. Op drie zondagen staat telkens een ander onderwerp centraal.

De Discovery Jeugd Colleges zijn nieuw, maar ook weer niet. Ze komen in de plaats van de sessies die onder de paraplu van Museum Jeugd Universiteit werden georganiseerd. “Dat houdt helaas op te bestaan. We wilden de collegereeks echter voortzetten. Vandaar dat we verdergaan met dezelfde opzet en dezelfde spelregels, maar dan onder een andere naam”, vertelt Monny Jonkers van Discovery Museum.

Spelregels
En wat zijn de spelregels dan? Deelnemers betalen vijftien euro voor de drie colleges. Hierin zit geen entreeticket voor het museum inbegrepen, dus diegenen die na het college nog even verder willen in het museum, kunnen die nog los kopen. Ouders of begeleiders die meekomen, kunnen eventueel wachten in het museumcafé.

De waarheid
Het eerste college vindt plaats op zondag 1 oktober 2023. Hierin staat de vraag centraal ‘hoe weet je wat waar is?’. Filosoof Maarten van Doorn verzorgt dit college. Hij schrijft populairwetenschappelijke boeken en blogs. Hij is docent aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en doet onderzoek op het snijvlak tussen filosofie en psychologie. Er wordt ingegaan op hoe lastig het is om uit te vinden hoe iets echt zit, als iemand die de wereld anders ziet dan jij, iets beweert.

Voeding topsporters
Op zondag 29 oktober 2023 wordt de jonge collegegangers verteld wat topsporters eten en wat dit precies bijdraagt aan het behalen van een topprestatie. Wetenschappelijk onderzoeker Cas Fuchs, onder meer werkzaam aan de Universiteit Maastricht, spreekt de bezoekers toe. Zijn dagelijks onderzoek focust zich op de gebieden van inspanning, voeding en herstel. Daarbij wordt vooral gekeken naar koolhydraat en eiwit metabolisme.

Heelal
En op zondag 26 november 2023 wordt het blok colleges afgesloten met een reis door het heelal. Met onderzoeker Joanna Holt van de UvA (Universiteit van Amsterdam) wordt bekeken hoe de aarde er vanuit de ruimte uitziet. Dan heeft het slechts de grootte van een zandkorreltje. Holt vertelt wat er nog zoal te vinden is in dat oneindige heelal. Er is dan ook een mobiel planetarium aanwezig. In kleine groepjes wordt dan naar de sterren en planeten gekeken.

Diploma
Kids die interesse hebben in het volgen van de drie colleges, kunnen tickets bestellen in de ticketshop op de website (of hun ouders/verzorgers vragen dat te doen). Kinderen die alle colleges hebben bijgewoond, krijgen een zogeheten Discovery Diploma en een vrijkaartje voor het museum.