• Bekijk de online uitzendingen
  • Wist je dat in 2025 het besluit valt of hier in Nederland, in Zuid-Limburg, een heel bijzondere telescoop komt: de Einstein Telescope? En dat als deze er komt, we een heel ander zicht krijgen op wat zich afspeelt in het heelal? De zwaartekrachtsgolven die de Einstein telescope gaat meten, kunnen wij mensen niet zien en voelen. Toch weten we dankzij Einstein dat ze bestaan!

In een serie van 3 uitzendingen laat Discovery Museum je kennis maken met de wondere wereld van zwaartekracht(golven). In deze online uitzendingen neemt presentator Frans Pollux je mee op reis door de wereld van zwaartekracht en zwaartekrachtsgolven. Hij doet dit samen met zwaartekrachtsgolf expert Gideon Koekoek van Maastricht University en Discovery Museum explainers Ellen Rijvers en Manon Simons. Zij brengen de wereld van zwaartekrachtsgolven tot leven, door je te verrassen met verbazende experimenten, bijzondere filmpjes en nieuwe inzichten.

Bekijk hier de uitzendingen!

#1: de wonderlijke wereld van zwaartekrachtsgolven

In deze eerste aflevering leggen Frans Pollux, Gideon Koekoek en Manon Simons je uit wat zwaartekrachtsgolven nu precies zijn.

Kijk hier de eerste aflevering.

#2: over zwaartekrachtsgolven en mysterieuze zwarte gaten

In de tweede aflevering gaan we dieper in op zwaartekrachtsgolven. En wat zijn zwarte gaten? En wat hebben deze te maken met de ruimtetijd?

Bekijk hier de tweede aflevering.

#3: extreem gevoelig zwaartekrachtsgolven meten

In deze laatste aflevering duiken we onder de grond in Zuid Limburg en zien we hoe de Einstein Telescope werkt.

Bekijk hier de derde aflevering.